Medical Taping

MTC is een van oorsprong Aziatische methode van dynamisch tapen vanuit de gedachte, dat beweging en spieractiviteit essentieel zijn om gezondheid te behouden of te herstellen.

MTC
– ondersteunt het herstelproces van het lichaam zonder de bewegingsmogelijkheden te beperken zoals conventionele witte sporttape
– geeft de liftende werking van de tape direct drukvermindering op de pijnplek door toegenomen bloed- en lymfecirculatie in het letselgebied. Dit wordt veroorzaakt door de speciale techniek waarop de tape wordt aangebracht.
– ondersteunt het normale, fysiologische bewegen, waardoor het lichaamseigen herstelproces wordt geactiveerd

Diverse weefsels en structuren kunnen met MTC-technieken worden beïnvloed met uiteenlopende effecten, te denken aan:
– pijndemping, ontlasting van pijnpunten bij problemen door overbelasting;
tenniselleboog, hielspoor, acute lage rugklachten
– verbeteren van de spierfunctie door regulatie van de spierspanning, hetzij stimulerend, hetzij ontspannend, bij aktieve functiebeperkingen van bv de schouder na operatie of trauma
– ondersteunen gewrichtsfunctie, stabiliserend of mobiliserend, bij enkelletsel,
na whiplashtrauma, frozen shoulder
– verbeteren spier- en gewrichtsgevoel, zoals bij achillespeesproblemen,
knieschijfklachten door groeispurt bij jongeren
– verbeteren bloed- en lymfecirculatie bij bv haematomen,
littekens en oedeem na trauma, operatie
– crosstaping met crosstape’s ter beïnvloeding van lokale pijnpunten,
triggerpoints of acupunctuurpunten

Een goede kennis van het bewegingsapparaat en inzicht in de pathologie ervan is een vereiste voor het goed toepassen van MTC. Hiervoor is een gedegen opleiding gevolgd. Het Medical Taping Concept wordt daardoor succesvol toegepast in de fysiotherapiepraktijk van Zande Therapie & Zorg.

Uw MTC therapeuten zijn Saskia Toussaint en Caroline Regeer.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.fysiotape.nl.